View

Een autisme vriendelijk schoolplein

Ieder kind heeft recht om te spelen, maar is dit ook de dagelijkse realiteit voor kinderen met autisme? Vaak zijn speeltuinen en schoolpleinen ongeschikt voor autistische kinderen, waardoor ze regelmatig worden buitengesloten van speelplaatsen, terwijl dat juist de plek is om met andere kinderen samen tijd door te brengen.

Best practices

Natuurlijk is er ook al veel kennis aanwezig op scholen. Met dit onderzoek willen we “best practices” verzamelen op scholen met expertise op het gebied van autisme. Meer specifiek willen we weten hoe deze scholen hun schoolpleinen hebben ingericht en waarom. We zijn ervan overtuigd dat er op gespecialiseerde scholen al ontzettend veel expertise is, omdat veel van deze scholen al aanpassingen hebben gedaan om hun schoolplein zo inclusief mogelijk te maken. Bovendien hebben zij mogelijk al ondervonden wat werkt en wat niet. Zoals de Leo Kannerschool SO in Oegstgeest. Daar lijken een groen schoolplein met begrensde gebieden en een tuin waar kinderen heen kunnen om even rustig te worden, heel goed te werken en sociale inclusie te bevorderen.

Op basis van de kennis verzameld door “best practices” te inventariseren, kunnen andere scholen en gemeenten ook een plek creëren waar ieder kind zich welkom en veilig genoeg voelt om te spelen. Ieder kind zou immers zorgeloos moeten kunnen spelen en zich sociaal moeten kunnen ontplooien.

Op dit moment zijn wij daarom op zoek naar scholen in het speciaal onderwijs met veel ervaring op het gebied van autisme. 

Informatie voor deelnemende scholen

Om gebruik te maken van de aanwezige kennis in het speciaal onderwijs, willen we het schoolplein en de gedachten erachter analyseren bij een aantal scholen die de focus leggen op autisme. Dit zal gedaan worden door allereerst foto’s van elk onderdeel van het schoolplein te maken (geschatte duur: 15 minuten). Daarbij zullen geen leerlingen worden gefotografeerd. Daarnaast zullen we een interview van ongeveer 30 minuten afnemen met de verantwoordelijke voor de inrichting van het schoolplein. Verder zullen we surveillanten van het schoolplein vragen om een korte enquête in te vullen, die ongeveer 10 minuten in beslag zal nemen. Uitkomsten van dit onderzoek zullen op deze website worden gepubliceerd.

Heeft u vragen, of wilt u meedoen, stuurt u dan een email naar

Carolien Rieffe crieffe@fsw.leidenuniv.nl

Dank voor uw medewerking,

Carolien Rieffe, Kornelia Mazgalska, Mette Jellema, Elvyre Nijhof  (Universiteit Leiden)

Alexander Koutamanis (TU Delft)

Meer weten vanuit andere onderzoeken

Meer informatie over aanbevelingen voor autisme vriendelijke speeltuinen van het Middletown Centre for Autism (Ierland): https://outdoor-play.middletownautism.com/practical-strategies/designing-inclusive-playgrounds/

Podcast interview met Dr. Helen Lyncho over universeel design en inclusief spelen: https://www.buzzsprout.com/1184276/9983578-supporting-outdoor-play-for-autistic-children

Betrokken onderzoekers 

Psychologie - Carolien Rieffe, Kornelia Mazgalska, Mette Jellema, Elvyre Nijhof

Architectuur - Alexander Koutamanis

Samenwerkingsverband: Ellen Starke (Amsterdam), Marije Brouwer (Twente)

Betrokken organisaties voor autisme - NVA, FANN, INTER-PSY

Financiering

NWO, LDE centrum voor BOLD Cities en het eScience center